En åttondels dag (1/8) :-)

Vissa dagar är flytet bättre än andra. Nu ska jag skildra en sådan.
Det är lördag och jag har bestämt mig för att gå på loppisen vid Folkparken. Inte så många bord, men ändå. Jag letar efter en jordglob och fick höra att någon hade passerat med en sådan ... (oflyt).
Skam den som ger sig så lätt. Jag gick runt och tittade, fastnade för en konstbok om Madeleine Pyk skriven av Anja Notini. Två tjejer i de yngre tonåren sålde. Då jag frågade om priset blev de överraskade; va, hm (fnitter), 15kr kom det så. "Jag tar den", sa jag och plockade upp de mynt jag hade i vänster ficka, 17kr blev det och de fick alltihop. De verkade glada. Jag gick vidare och såg en liten oljemålning vid ett bord, stående på marken. Jag tog upp den och tittade på den, signerad B Lindestrand, på baksidan stod Mölle Fälad. Jag fastnade för motivet och hur den var gjord. Jag sporde om priset och försäljerskan säger: "Jag skulle ha 500kr, men vi säger 400kr". Jag står och tittar en stund, funderar på min ekonomiska situation (har precis tagit ut 400kr på bankomaten). Då säger hon: "Du får den för 350". Då svarar jag att jag kan stå här och hålla den ett tag till om det hjälper att få ner priset mer, men det gick inte. Hon säger att hon köpt den av konstnären, som ska ha en utställning snart, men jag kom inte ihåg var och när.



Vid ett annat bord ser jag en liten tavla föreställande en liten gosse som håller på med en strumpa. Av någon konstig anledning ser jag mig själv i den gossen, men jag går vidare, tar cykeln och åker hem.
Väl hemma får jag Ågren och åker ner till loppisen igen, går fram till bordet med gossetavlan, men då har hon ställt ner den under bordet. Jäklar, tänker jag, nu är den såld, men det var den inte. Hon hade bara skyddat den för solen. Jag fick lära mig att det var en Parianfigur och den hette: "Gosse med strumpa" och att bara ramen var ju värd en del. På baksidan stod 60kr, men jag fick den för 40kr.



Hem igen på cykeln, läser lite i konstboken jag köpte tidigare - mycket intressant. Madeleines motto: "Jag leker att jag lever".

Gör en omelette med tomater, äter den med två skivor rostat bröd, lite grönsallad och ett par glas vatten. Ida ska till stan (Helsingborg) och jag gör mig i ordning för en cykeltur till Mölle, som har Sillens Dag. Kokar en termos kaffe, lägger ner några kex och en banan och far iväg. Lite segt i början och en aning motvind, men det är bara att trampa på. 30 minuter tog det och det är hyfsat för 12km.
Parkerar cykeln och går ut på piren. Kollar på båtar. äter banan, dricker kaffe och njuter. En annorlunda båt är på väg in i hamnen, den ser ut som ett piratskepp. Valkyrien står det på vimpeln i masten.

 

Plötsligt kommer Kevin förbi, jag morsar och frågar var hans mamma och pappa är. Vi gör sedan sällskap till dem. Blir bjuden på godis, småpratar lite. Då kommer plötsligt Marcus Pettersson och hälsar. Han har Möllehässle Camping och Lerbergets Camping. Vi pratar lite om barn, hus och ålder.

Klockan 14:55 börjar det låta från scenen och jag går dit, hittar en parkbänk som jag sätter på ett bra ställe. Maja Gullstrand soundcheckar genom att sjunga en hel låt. "Lät det bra", undrar hon och det gjorde det. Jag fikar, tar några bilder och när första delen av hennes framträdande är slut går jag fram och säger att jag älskar henne och att det var fina låtar hon sjöng. Hon rodnade faktiskt lite.



Jag gör mig klar för att åka hem, upptäcker ett möhippegäng och blir nyfiken på vad de gör och går dit. Den blivande bruden, för dagen klädd som fiskare med låda på magen, säljer sillamackor. Jag vill bara ha en, men fick fyra och en burk matjesill för 20kr. Jag äter en macka där (utan sill) och sparar de andra till jag kommer hem.



På väg hem stannar jag till vid Galleri Stationen och blir smått överraskad när jag ser vem som ställer ut, Birgitta Lindestrand. Hon har vernissage idag. Jag går in och berättar att jag köpt en tavla av henne på loppisen idag. Hon undrar om det var rea, men jag avslöjade aldrig priset. Motsvarande tavlor på utställningen låg på 2400kr, så jag har nog gjort en bra affär.

Väl hemma gjorde jag i ordning mina sillamackor och tog en öl till de två jag orkade med.




Så ser en dag med flyt ut - fan vad jag mår bra nu, efter en dusch och goa sillamackor.

Kommentarer
Postat av: Eva

Verkar som om du har haft en riktigt mysig dag. Då är det skönt att tänka "det kommer flera.."

2009-08-05 @ 09:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0